• вул. Шевченка, 1, м. Кропивницький
  • (0522) 32-17-18

ОСОБЛИВОСТІ РОЗРОБКИ ТВОРЧОГО ДЖЕРЕЛА У СТВОРЕННІ ЕСКІЗУ ОДЯГУ

Н. С. Фесянова, О. В. Абрамова

Центральноукраїнський державний педагогічний університет
імені Володимира Винниченка

Аналізу розробки творчого джерела, художньому проектуванню одягу сучасними авторами приділяється достатня увага [2; 3; 4]. Питання розробки алгоритму перетворення джерел інспірації у художній проект моделі одягу залишається достатньо актуальним.

Метою статті є дослідження особливостей та послідовності розробки творчого джерела при створенні ескізу одягу.

Пошук інновацій у створенні ескізу потребує мобілізацію всіх людських ресурсів: психологічних, духовних, інтелектуальних, фізичних, усього життєвого досвіду дизайнера одягу [1, с. 22]. При створенні колекції одягу дизайнер використовує різноманітні творчі джерела, якими можуть стати природні форми; живопис, література, балет, театр, кіно; видовищні заходи; події, що відбуваються у світі; історичний, національний костюм, етнічні мотиви; сучасні стилі одягу та змішення стилів (метод еклектики); ретро-мода; прийом стилізації; архітектурні форми; техногенний розвиток світу; нові технології виготовлення об’єктів дизайну, матеріали; предмети побуту; предмети декоративно-прикладного мистецтва (скло, дерево, метал, камінь, кераміка); музичні інструменти; природні явища; екологія; космос, сни, мрії, психологічні переживання тощо [2, с. 113]. Ідеї при створенні одягу можуть спрямовуватися у напрямку пошуку кольору, фактури, форми, що мають новизну та оригінальність. Способи пошуку нової форми можуть досягатися за допомогою асоціативних зв’язків форми з творчим джерелом, аналогією з творчим джерелом, пошуку принципово нового рішення [4, c. 57-58].

У процесі розробки творчого джерела при пошуку нових форм, стилів одягу широко використовують прийом трансформації, який включає дослідницький, аналітичний та ескізний етапи [4, c. 59-60].

Дослідимо детальніше етапи трансформації творчого джерела: дослідницька робота (вивчення джерела творчості за допомогою візуального спостереження); виконання малюнка з натури або копій (натурні зарисовки, ескізи); графічний аналіз (аналізуються і виявляються характерні особливості творчого джерела, типові риси: форми, силуету, фактури, кольорові рішення, основні об'єми і членування, ритмічної організації, передачі пластики тощо); виконання трансформації в силуетні форми, які наближені до пропорцій людини (пошук пластичного рішення, стилізація, виявлення засобів втілення художнього образу, засобів організації форми тощо); виконання логічних рядів – перехід від абстрактно-наближених силуетних форм до виявлення формоутворювальних засобів організації костюма і художнього образу, ескіз костюма-образу перетворюється на ескіз реального костюма. Застосування до знайдених у процесі трансформації ідей засобів композиції: симетрії, пропорційного членування силуету, ритмічної організації, розстановка акцентів. Основне завдання цього етапу – збереження образно-асоціативного зв’язку з джерелом інспірації; розробка в логічних рядах і чистових ескізах комплектів і ансамблів різного призначення (прояв стилізації, образний вираз змісту, прочитання джерела в контексті сучасних напрямів у моді тощо).

СПИСОК ВИКОРИСТАННИХ ДЖЕРЕЛ

  1. 1. Абрамова О. В. Композиція костюма: Практикум: навчально-методичний посібник / О. В. Абрамова. – 2-е видання. – Кропивницький: ПП ЦОП «Авангард», 2017. – 88 с.
  2. Гур’янова О. В. Формування творчої уяви та художніх здібностей у майбутніх вчителів технологій / О. В. Гур’янова. // Наукові записки. – Випуск 10. – Серія: Проблеми методики фізико-математичної і технологічної освіти. Частина 2. – Кропивницький: РВВ КДПУ ім. В. Винниченка, 2016. – С. 112-115.
  3. Косяк І. В. Взаємодія механізму творчості та сучасних методів проектування в дизайні одягу / І. В. Косяк. // Наукові записки. – Випуск 7. – Серія: Проблеми методики фізико-математичної і технологічної освіти. Частина 1. – Кіровоград: РВВ КДПУ ім. В. Винниченка, 2015. – С. 78-81.
  4. Розробка колекцій одягу: Навчальний посібник / А. М.Малинська, К. Л. Пашкевич, М. Р. Смирнова, О. В. Колосніченко. – К.: ПП «НВЦ «Профі», 2014. – 140 с.

ВІДОМОСТІ ПРО АВТОРІВ

Фесянова Наталія Сергіївна – студентка 1 курсу магістратури фізико-математичного факультету Центральноукраїнського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка.

Абрамова Оксана Віталіївна – кандидат педагогічних наук, доцент кафедри теорії і методики технологічної підготовки, охорони праці та безпеки життєдіяльності Центральноукраїнського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка. Коло наукових інтересів: художнє проектування костюма, професійна підготовка майбутніх учителів технологій.

Коментарі   

# Олена Трифонова 12.10.2017, 22:47
Дякую авторам за проведене дослідження особливостей та послідовності розробки творчого джерела при створенні ескізу одягу
Image

Столітні традиції якісної освіти!

Підписатись