• вул. Шевченка, 1, м. Кропивницький
  • (0522) 32-17-18

ВАСИЛЬ СУХОМЛИНСЬКИЙ: ТУРБОТА ПРО ЗДОРОВ'Я ШКОЛЯРІВ

Лілія  Ботусова

(студентка V курсу природничо-географічного факультету)

Кіровоградський державний педагогічний університет

імені Володимира Винниченка, Кропивницький.

Науковий керівник – доктор педагогічних наук, професор, Заслужений учитель України  Калініченко  Н.А.

Постановка проблеми. В умовах сучасного соціуму стан здоров'я дітей зумовлюється погіршенням умов довкілля, санітарно-гігієнічних умов навчання, якості медичного обслуговування дітей, посиленням бездоглядності, шкідливих звичок, що викликає серйозне занепокоєння. Освіта стає пріоритетним напрямом державної політики щодо створення здоров'язбережувального середовища. У цьому контексті на підставі міжнародних та національних досліджень в Україні виокремлено п'ять наскрізних ключових компетентностей, де здоров'язбережувальна  компетентність розглядається як готовність школяра вести здоровий спосіб життя у фізичній, соціальній, психічній та духовній сферах. Стан здоров'я тісно пов'язаний зі способом життя. За даними парламентських слухань у Верховній Раді України «Молодь за здоровий спосіб життя» у 27% українського населення просто не вистачає грошей на здорове харчування. До того ж, в Україні майже 45% юнаків і 35% дівчат, 68% хлопців і 64% дівчат уживають алкоголь, 13% молоді вживають легкі наркотики. Проблема підліткового алкоголізму і наркоманії включно серйозна. Було виокремлено п'ять напрямів роботи для утвердження серед підростаючого покоління активного і здорового способу життя: повернення молоді на здоровий, активний і спортивний спосіб життя; розбудова та відродження фізкультурно-оздоровчої спортивної інфраструктури; обмеження і профілактика шкідливих звичок; здорове харчування; покращення екологічної ситуації в країні.

«Якщо ми суттєво не покращимо екологічну ситуацію, то матимемо серйозні проблеми з молодим поколінням», - підкреслив заступник Голови українського парламенту [1].

 Мета статі. Аналіз використання життєтворчих ідей  Василя Олександровича Сухомлинського з утвердження здорового способу життя в шкільному соціумі, який вважав турботу про здоров'я найважливішою працею вихователя [4; 5; 6].

Аналіз останніх досліджень та публікацій. Питання формування здоров'я дитини у педагогіці Василя Сухомлинського досліджуються у вітчизняній педагогіці Т.Є. Бойченко, Н.М. Бібік, Т.С. Єрмаковою, О.М. Іоновою, О.В. Омельченко, О.Я. Савченко, Н.С. Побірченко та ін.

Мета статті – оптимізувати педагогічні ідеї та практичний досвід педагога-гуманіста Василя Сухомлинського за роки його роботи у Павлиській середній школі (1948 – 1970 рр.) з проблеми утвердження здорового способу життя у шкільному середовищі як домінанти життєрадісності, бадьорості, збагачення духовного потенціалу і світоглядних переконань учнівської молоді, успішного розумового розвитку, міцності знань, віри в свої сили.

Виклад основного матеріалу дослідження. Збереження і зміцнення здоров'я дітей Василь Сухомлинський визначав для себе особисто і для педагогічного колективу як домінуюче практичне завдання. Про проблеми здоров'я дітей і шляхи їх вирішення він пише у численних книгах «Серце віддаю дітям», «Павлиська середня школа», «Сто порад учителеві», «Народження громадянина» та статтях [2; 3].

Досліджуючи причини неуспішності дітей, Василь Олександрович переконався, що у переважної більшості  основна причина – це поганий стан здоров'я, певні захворювання чи нездужання [4, с.125]. Проблема зміцнення здоров'я дітей обговорювалася  на засіданнях педагогічної ради Павлиської школи, аналізувалися на заняттях  психологічного семінару. Предметом конкретного аналізу були різні теми, наприклад: «Слух і зір дитини», «Харчування і здоров'я дитини», «Режим праці і відпочинку», «Здоров'я і духовне життя дитини» та ін.

Особлива увага приділяється здоров'ю першокласників, які обстежувалися лікарем і для кожної дитини розроблялася індивідуальна програма зміцнення здоров'я, в якій, крім лікаря, приймали участь учителі та батьки.

Щоб запобігти розвитку у школярів хвороб серцево-судинної системи, дихальних шляхів, порушення обміну речовин, неврозів, вчителі разом з батьками зміцнювали захисні сили організму дитини, встановлювали для неї режим праці і відпочинку, режим харчування.

Оздоровча функція школи чітко окреслювалася основними напрямами діяльності:

–        створення комфортних санітарно-гігієнічних умов для навчання, праці і відпочинку учнів;

– використання унікальних методик  організації продуктивної, дослідницької праці дітей як важливого засобу зміцнення здоров'я;

–              фізичне загартування, формування волі і характеру на уроках фізичної культури та при проведенні спортивно-масової роботи;

–              організація активного, діяльного відпочинку дітей.

 Нами виокремлені ефективні напрями зміцнення здоров'я дітей, що втілювалися у навчально-виховний процес Павлиської середньої школи:

–       індивідуальні та колективні бесіди з учнями про збереження здоров'я, особливості людського організму, значення здоров'я для успішного, повноцінного життя;

–       режим фізичної і розумової праці та відпочинку культивувався як важлива умова зміцнення здоров'я;

–       оздоровча спрямованість режиму занять: ранкова зарядка, динамічні перерви, фізкультурні хвилинки на уроках та заняттях гуртків, життєдайне спілкування з природою від шкільного порога,  наснажуючі навчальні екскурсії та прогулянки;

–       спорт – улюблене заняття кожного учня: уроки фізичної культури, спортивні свята, змагання, ігри, спартакіади, участь у мережі спортивних секцій (гімнастика, легка атлетика, плавання, верхова їзда; катання на велосипедах та картингах; зимові розваги: катання на ковзанах та лижах, на санках, побудова зимової фортеці та ін.).

–       утвердження культу здорового способу життя, уважного і дбайливого ставлення до свого здоров'я і здоров'я членів сім'ї, друзів;

–       створення комфортного психологічного мікроклімату у навчально-виховному процесі, адже насамперед урок повинен викликати в учня позитивні емоції [2 - 6].

Василь Олександрович все своє педагогічне життя пропагував гуманний підхід до дитини, виступав проти авторитарності, що нерідко була причиною конфліктів, емоційного напруження у шкільному середовищі.

Вчитель, переконував Василь Сухомлинський, повинен вміти «захистити дитину від духовної самотності», вміти встановлювати дієві зв'язки з сім'єю школяра (6, 302).

 Батьки сприяли тому, щоб діти були більше на свіжому повітрі, рано лягали спати і рано вставали, спали при відкритій кватирці, влітку надворі на сіні. Восени і весною готували уроки в альтанці, в саду, дотримувалися правил особистої гігієни, користувалися літнім душем, купалися в ставку. Приділялася увага повноцінному харчуванню дітей; більше стало овочів, фруктів, меду. Внаслідок гармонійної єдності фізичного й духовного розвитку у школярів відступали простудні, серцево-судинні слабкості, поліпшувався зір.

 Педагогічні ідеї В.О. Сухомлинського, базис його педагогічної практики плідно розвиваються в загальноосвітніх навчальних закладах регіону і України, в моделях шкіл здоров'я. Кожна з цих шкіл має свої особливості організації шкільного життя, цікаві знахідки, інноваційний потенціал. Всіх їх об'єднує усвідомлення і відповідальність за створення в шкільних колективах комфортних умов для навчання і розвитку особистості на основі здоров'язбережувальних технологій. Цьому сприяють: впровадження інтегрованого курсу «Основи здоров'я», введення третього уроку фізичної культури; гуманізація навчально-виховного процесу; вдосконалення роботи психологічної служби; організація поглиблених медичних оглядів дітей і їх врахування в навчально-виховному процесі;  впровадження фізкультурно-оздоровчого комплексу «Козацький гарт»,  розширення мережі спортивних секцій; розвиток шкільної культури (тепло, світло, затишок, харчування, підвіз до школи, система позакласної роботи, створення умов для спілкування дітей з природою та ін.).

Постійна увага приділяється вдосконаленню системи науково-методичної роботи з педагогічними кадрами з проблеми впровадження здоров'язбережувальних технологій, усвідомлення учнями здорового способу життя як запоруки досягнення цілей, успішної реалізації життєвих проектів. Це психолого-педагогічні семінари, семінари-практикуми, творчі групи, науково-методичні та відео конференції, творчі звіти, презентаційні проекти, конкурси тощо. Сухомлинський постійно турбувався і про здоров'я вчителя, наголошуючи, що невичерпним джерелом здоров'я вихователя і вихованця є оптимізм, віра в людину, дитину; розлади здоров'я педагога, за переконанням вченого, починаються у недоброзичливості, злорадства, коли праця стає тягарем, а душа виснажується.

Висновки. Настанови педагога-гуманіста: «Здоров'я, здоров'я і ще раз здоров'я», «Турбота про здоров'я – найважливіша праця вихователя», «Виховуйте добром», «Вірте в талант і творчі сили кожного вихованця», «Бережіть учителя, його здоров'я, допомагайте йому зростати професійно, духовно, культурно і морально, якщо бажаєте мати хорошу сучасну школу» залишаються виключно актуальними в складних умовах сучасного соціуму.

Бібліографія

  1. Парламентські слухання. Молодь за здоровий спосіб життя [Електронний ресурс]. – Режим доступу:http://portal.rada.gov.ua/rada/control/uk/publish/article/news_
    left?art_id=221203&cat_id=46666
  2. Сухомлинский В.А. Доклад директора Павлышской средней школы Онуфриевского района тов.  Сухомлинского В.А. на тему: Романтика сельскохозяйственного труда». ДАКО,  ф. 4789, оп. 4, архів 74, арк. 5. 1954 год.
  3. Сухомлинский В.А.Практика учащихся  в колхозном производства /  В.А. Сухомлинский // Советская педагогика, № 1. – 1955. – С. 29-40.
  4. Сухомлинський В.О. Павлиська середня школа / В.О. Сухомлинський // Вибрані твори.  В  5-ти т. Т. 4. – К., «Рад. школа», 1976. – 640 с.
  5. Сухомлинський В.О. Серце віддаю дітям / В.О. Сухомлинський // Вибрані твори. В 5-ти т. Т.3.– К., «Рад. школа», 1977.  – 670 с.
  6. Сухомлинський В.О. Статті / В.О. Сухомлинський// Вибрані твори. В 5-ти т. т.5. – К., «Рад. школа»,  1987. – 639 с.

Коментарі   

# Юлія Чичикало 23.09.2016, 10:12
У статті виділено важливий аспект спадщини нашого видатного педагога - турбота про здоров'я дитини і вчителя, що з нею працює, наведені дуже актуальні для сьогодення слова:"Бережіть учителя, його здоров'я, допомагайте йому зростати професійно, духовно, культурно й морально, якщо бажаєте мати хорошу сучасну школу".
Image

Столітні традиції якісної освіти!

Підписатись