• вул. Шевченка, 1, м. Кропивницький
  • (0522) 32-17-18

ФІЗИЧНИЙ ЕКСПЕРИМЕНТ У НАВЧАЛЬНО-ВИХОВНОМУ ПРОЦЕСІ

Віктор Слюсаренко
(Кіровоград, Україна)

У даній статті розкрито педагогічну сутність фізичного експерименту, проаналізовано його види та визначено його дидактичні цілі у навчально-вихованому процесі.

Ключові слова:експеримент, навчальний процес, вид, дидактика.

 

In this article the pedagocical essence of physical experimentis revealed,the analysis of its kinds is provided,its didactic purposesin the process of teaching and upbrining are determined.

Keywords:experiment, the learning process, view, didactics.

Детальніше...

ОСОБЛИВОСТІ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ ВЧИТЕЛЯ АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ У ВИЩИХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДАХ ВЕЛИКОБРИТАНІЇ В КОНТЕКСТІ ЄВРОПЕЙСЬКИХ ВИМОГ

Лариса Стрельченко
(Кіровоград, Україна)

В статті розглядаються питання професійної підготовки майбутнього вчителя  англійської мови в системі вищої педагогічної освіти Великобританії в умовах модернізації і інтеграції в європейський освітній простір в контексті болонського процесу, виявляються загальні тенденції та  особливості підготовки педагогічних кадрів в вищих навчальних закладах країни.

Ключові слова:Болонський процес, Європейські освітні стандарти, модернізація вищої педагогічної освіти, особливості професійної підготовки вчителів у Великобританії, підготовка вчителя англійської мови. 
 

The article deals with an overview of the professional English language teacher training  in the system of higher education in Great Britain, influenced by modernization and integration into   European educational space in the context of the Bologna Processand reveals some general tendencies and specific feachers of effective language teacher  training at  universities of the country.

Key words:the Bologna Process, European educational standards, modernization of  higher education,  the peculiarities of professional teacher training system in Great Britain, English language teacher training.  

Детальніше...

ПРОДЪЛЖАВАЩО ОБУЧЕНИЕ И ПРОФЕСИОНАЛНА РЕАЛИЗАЦИЯ НА ЛИЧНОСТТА

МАРИЯ ТЕНЕВА
(Стара Загора, Република България)

В статията се разглежда проблема за продължаващото обучение. Изтъква се неговата роля за професионалната реализация и просперитета на личността. Членствотов ЕСпоставя изискване пред България да отговори на предизвикателството за промяна на образователната парадигма. Изисква се намаляване дела на теоретичното обучение за сметка на увеличаване дела на практическото обучение. Поставят се нови изисквания  към реализиране на учебния процес, като акцентът се поставя върху проблемно базираното представяне на учебното съдържание в съчетание със съобразяване с индивидуалните характеристики на личността на ученика; преход от репродуктивно оценяване на знанията на учениците към оценяване на тяхната креативност. Това не би било възможно да се извърши без да бъдат осъзнати изискванията за перманентно обучение на педагогическите кадри.

Ключови думи:професионална компетентност, професионална реализация, продължаващо обучение
 

The paper considersthe problem of continuing educationand pointsits role in career development and personal prosperity. The EU membership requires Bulgaria to face the challenge, related to change of the educational paradigm. The requirements for reducing the percentage of the theoretical teaching on account of increasing the practical training part are claimed. Other requirements refer to the implementation of the teaching process, when the accent is put on the problem-based presenting of the educational content, combined with individual features of pupil’s personality; the transition from the evaluating of pupils’ memorization to the evaluation of their creativity. This wouldn’t be possible to be carried out without realizing the requirements for the permanent training of teaching staff.

Key words:professional competence, professional realization, continuing education

Детальніше...

ТВОРЧЕ ВИКОРИСТАННЯ ІСТОРИЧНОГО ДОСВІДУ ФОРМУВАННЯ ТВОРЧОЇ ОСОБИСТОСТІ ШКОЛЯРА СУЧАСНОЇ ЗАГАЛЬНООСВІТНЬОЇ ШКОЛИ УКРАЇНИ

Возняк Алла
(Дрогобич, Україна)

У статті розкрито проблему формування творчої особистості підлітків у виховній роботі загальноосвітніх шкіл. Окреслено основні концептуальні виміри проблеми, обґрунтовано завдання виховної роботи, що спрямовані на творчу самоактуалізацію підлітків, зокрема зроблено наголос на культивуванні їхньої самосвідомості й самооцінки.Проаналізовано форми організації виховної роботив позаурочний час, плани виховної роботи загальноосвітніх шкіл.

Ключовіслова:творча особистість, підлітки, виховна робота, позаурочний час, загальноосвітня школа, форми позакласної виховної роботи.

 

В статье раскрита проблема формирования творческой личности подростков в воспитательной работе общеобразовательных школы. Определены основные концептуальные измерения проблемы, обоснованы задания воспитательной работы, направленные на творческую самоактуализацию подростков, в частности акцентировано внимание на культивировании их самосознания и самооценки. Проанализированы формы организации воспитательной работы во внеурочное время, планы воспитательной работы общеобразовательной школы.

Ключевые слова:творческая личность, подростки, воспитательная работа, свободное время, общеобразовательная школа, формы внеклассной воспитательной работы.

 

The problem of forming creative personality of teenagers in the educative work of secondary schools is regarded in the article. Basic conceptual dimensions of the problem are outlined, the tasks of the educative work which are directed at the creative self-actualization of teenagers are grounded, an accent is made in particular on the cultivation of their consciousness and self-appraisal. The forms of the educative work organization during out-of-school time, plans of the educative work of secondary  schools are analysed.

Key words:creative personality, teenagers, educative work, out-of-school time, general school, forms of the educative work out-of-school.

Детальніше...

ДОСЛІДЖЕННЯ ТЕОРІЇ БЕЗПЕРЕРВНОЇ ОСВІТИ ЯК ОДНІЄЇ З ПРОВІДНИХ ІДЕЙ РОЗВИТКУ У СФЕРІ ПРОФЕСІЙНО-ТЕХНІЧНОГО НАВЧАННЯ

Ольга Яковлєва
(
Кіровоград, Україна)

У статті розкривається сутність неперервної професійної освіти як відносно самостійної системи, спрямованої на розширення професійних знань, задоволення власних професійних потреб та інтересів, на підвищення професійної майстерності. Автор статті акцентує увагу на досягненнях наукової школи С.Я. Батишева – О. М. Новікова у формуванні та впровадженні теорії безперервної освіти у сфері професійно-технічного навчання.

Ключові слова: неперервна освіта, професійна педагогіка, школа Батишева-Новікова, розвиток особистості, професійно-технічне навчання.
 

This article reveals the aim of Life Long Learningin professionaleducation as arelatively independent system, directed atthe spread of the professional learnings, satisfaction of professional necessities and interests, the increase of professional education. The author of the article highlightsthe achievements of scientific school of S.Ya. Batisheva – O. M. Novikova in forming and introducingthetheory of continuous education in the field of professional technical studies.

Key words:Life Long Lerning,professional pedagogics,schoolof Batishev-Novikov, development of personality, professional technical studies.

Детальніше...

Image

Столітні традиції якісної освіти!

Підписатись