• вул. Шевченка, 1, м. Кропивницький
  • (0522) 32-17-18

Використання електронної методичної системи під час вивчення навчальної дисципліни морехідна астрономія

Ігор сокол1, Володимир Подобєда2

1Приватний заклад «Морський інститут післядипломної освіти імені контр-адмірала Федора Федоровича Ушакова»

2Морський коледж Херсонської державної морської академії

(Херсон)

Анотація. В статті розглядаються питання створення електронної методичної системи, яка передбачає планування, проведення контролю, аналізу, коригування навчального процесу, спрямованих на підвищення ефективності навчання та оволодіння компетентностями необхідних майбутньому фахівцю для виконання своїх обов’язків засобами електронної комунікації. Розглядається запроваджена у Морському коледжі Херсонської державної морської академії електронна система навчання на прикладі навчальної дисципліни морехідна астрономія. Запропонована, на думку авторів, об’єктивна система оцінювання навчальних досягнень курсантів, та можливість створення конкурентного навчального середовища за допомогою рейтингу.

Ключові слова. Методична система навчання, морехідна астрономія, оціночна таблиця, електронна методична система навчання.

 

Игорь сокол, Владимир Подобеда

1Частное заведение «Морской институт последипломного образования имени контр-адмирала Федора Федоровича Ушакова»

2Морской колледж Херсонской государственной морской академии

(Херсон)

ИСПОЛЬЗОВАНИЕ ЭЛЕКТРОННОЙ методической СИСТЕМЫ ВО ВРЕМЯ изучения учебной дисциплины мореходное АСТРОНОМИЯ

Аннотация. В статье рассматриваются вопросы создания электронной методической системы, которая предусматривает планирование, проведение контроля, анализа, корректировки учебного процесса, направленного на повышение эффективности обучения и овладения компетенциями необходимых будущему специалисту для выполнения своих обязанностей средствами электронной коммуникации. Рассматривается внедренная в учебный прцес в Морском колледже Херсонской государственной морской академии электронная система обучения на примере учебной дисциплины мореходная астрономия. Предложена, по мнению авторов, объективная система оценки учебных достижений курсантов, и возможность создания конкурентной учебной среды при помощи рейтинга.

Ключевые слова. Методическая система обучения, мореходная астрономия, оценочная таблица, электронная методическая система обучения.

 

Igor Sokol1, Volodimir Podobeda2

1Private Institution "Maritime Institute of Postgraduate Education named after Rear Admiral Fyodor Ushakov"

2Maritime College of Kherson State Maritime Academy

(Kherson)

The use of electronic methodical system while studying academic discipline of Nautical Astronomy

Annotation. The article deals with the creation of electronic methodical system that includes planning, implementation of monitoring, analysis, adjustment of the educational process, aimed at enhancing the effectiveness of training and mastering the competencies required of future specialists to perform their duties by means of electronic communication. We consider the implementation of the electronic learning system on an example of the discipline of nautical astronomy practical in the Maritime College of Kherson State Maritime Academy. A, according to the authors, an objective system of students’ academic of educational achievements, and the ability to create a competitive learning environment by using the rating, is suggested.

Keywords. Methodical system of training, nautical astronomy, evaluation table, electronic methodical system of training.

Детальніше

Принцип єдності діяльності і процесу у навчанні

Михайло Каленик

Сумський державний педагогічний університет імені А.С. Макаренка

(Суми)

Анотація. Стаття присвячена аналізу таких основних понять дидактики, як навчання, процес навчання, навчальна діяльність. Пропонується розглядати навчання не як передачу знань, умінь та навичок, а як перетворення досвіду, що є вихідним принципом побудови моделі процесу навчання. Аналізуються поняття «навчальний процес» і «процес навчання». Обґрунтовано необхідність розгляду навчальної діяльності через взаємодію суб’єктів навчального процесу. Інтегруючи позитивні якості традиційного, поетапного, син­тетичного уроків, на структуру спільної діяльності вчителя й уч­нів накладається структура процесу засвоєння знань і формування практичних умінь.

Ключові слова: навчання, процес навчання, навчальний процес, діяльність, взаємодія, перетворення, досвід, ідеальний об’єкт, таксономія.

 

Михаил Каленик

Сумской государственный педагогический университет имени А.С. Макаренко

ПРИНЦИП ЕДИНСТВА ДЕЯТЕЛЬНОСТИ І ПРОЦЕССА В ОБУЧЕНИИ

Аннотация. Статья посвящена анализу таких основных понятий дидактики, как обучение, процесс обучения, учебная деятельность. Предлагается рассматривать обучение не как передачу знаний, умений и навыков, а как преобразование опыта, что является исходным принципом построения модели процесса обучения. Анализируются понятия «учебный процесс» и «процесс обучения». Обоснована необходимость рассмотрения учебной деятельности через взаимодействие субъектов учебного процесса. Интегрируя достоинства традиционного, поэтапного, синтетического уроков, на структуру совместной деятельности учителя и учеников накладывается структура процесса усвоения знаний и формирования практических умений.

Ключевые слова: обучение, процесс обучения, учебный процесс, деятельность, взаимодействие, преобразования, опыт, идеальный объект, таксономия.

 

Michael Kalenik

The Sumy Anton Makarenko State Pedagogical University

UNITY PRINCIPLE ACTIVITIES AND PROCESS IN THE LEARNING

Abstract. The article is devoted to the analyzes the basic concepts of didactics as learning, learning, learning activities. It is proposed to consider education not as a transfer of knowledge and skills, as well as conversion experience, which is the original principle of constructing a model of the learning process. The concepts "learning process" and "learning process." The necessity of consideration of training activities through the interaction of the learning process. The learning process is seen as a logical sequence of actions that make up the learning-activity. Education is seen as the imposition of a one-two structures: the structure of education and training structure process. Integrating traditional virtues, gradual, synthetic lessons on the structure of joint activities teachers and students structure imposed process of learning and formation of practical skills. Consideration learning process aimed at identifying the according sequence of interactions results, the content of these results, so you can not only based on these signs to judge the achievement of certain results, measure them, but also to plan the best course of training activities.

Keywords: learning, the process of learning, teaching process, activities, interaction, transformation, experience, ideal object, taxonomy

Детальніше

Педагогічні умови підготовки майбутніх вчителів трудового навчання і технологій до педагогічної взаємодії

Андрощук Ірина

Хмельницький національний університет

(Хмельницький)

Анотація. Стаття присвячена визначенню та обґрунтуванню педагогічних умов підготовки майбутніх вчителів трудового навчання та технологій до педагогічної взаємодії у професійній діяльності. Проаналізовано і узагальнено основні підходи до висвітлення поняття «педагогічні умови» в психолого-педагогічній та методичній літературі. Визначено та теоретично обґрунтовано педагогічні умови, які забезпечують ефективність формування готовності майбутніх вчителів трудового навчання та технологій до педагогічної взаємодії.

Ключові слова: педагогічні умови, педагогічна взаємодія, вчитель трудового навчання та технологій, мотивація, тренінг, педагогічна практика.

 

Андрощук Ирина

Хмельницкий национальный университет

ПЕДАГОГИЧЕСКИЕ УСЛОВИЯ ПОДГОТОВКИ БУДУЩИХ УЧИТЕЛЕЙ ТРУДОВОГО ОБУЧЕНИЯ И ТЕХНОЛОГИЙ К ПЕДАГОГИЧЕСКОМУ ВЗАЄМОДЕЙСТВИЮ

Аннотация. Статья посвящена определению и обоснованию педагогических условий подготовки будущих учителей трудового обучения и технологий к педагогическому взаимодействию. Проанализированы и обобщены основные определения этого понятия в психолого-педагогической литературе. Определены основные педагогические условия формирования готовности будущих учителей трудового обучения и технологий к педагогическому взаимодействию являются.

Ключевые слова: педагогические условия, педагогическое взаимодействие, учитель трудового обучения и технологий, мотивация, тренинг, педагогическая практика.

 

Androshchuk Irina

The Khmelnitsky National University

PEDAGOGICAL CONDITIONS OF FUTURE HOME ECONOMICS AND INDUSTRIAL ARTS TEACHERS’ TRAINING FOR PEDAGOGICAL INTERACTION

Abstract. Pedagogical conditions of future home economics and industrial arts teachers’ training for pedagogical interaction in professional activity have been defined and justified in the article. It has been indicated that pedagogical conditions that ensure the efficiency of forming the readiness of future home economics and industrial arts teachers for pedagogical interaction are: the forming of students’ positive motivation to pedagogical interaction; the implementation of the author’s course in Pedagogical Interaction in Professional Activity; the use of trainings aimed at involving students in pedagogical interaction; the orientation of teacher placements to obtaining experience in pedagogical interaction. It has been indicated that the efficiency of future home economics and industrial arts teachers’ professional training is defined by the realization of selected pedagogical conditions as interrelated components of an integral system that complement each other.

Key words: pedagogical conditions, pedagogical interaction, home economics and industrial arts teacher, motivation, training, teacher placement. 

Детальніше

Зміст підготовки майбутніх учителів технологій до організації позаурочної художньо-технічної діяльності учнівської молоді

Андрощук Ігор

Хмельницький національний університет

(Хмельницький)

Анотація. Стаття присвячена проблемі теоретичної підготовки майбутніх вчителів трудового навчання до організації позаурочної художньо-технічної діяльності учнівської молоді. Обґрунтовано доцільність використання модульного підходу до побудови навчальних програм підготовки майбутніх вчителів трудового навчання та визначенню основних принципів побудови змісту теоретичної підготовки на засадах модульного підходу.

Ключові слова: вчитель трудового навчання, зміст підготовки, навчальний план, навчальна програма, модульний підхід, принципи побудови змісту.

 

Андрощук Игорь

Хмельницкий национальный университет

СОДЕРЖАНИЕ ПОДГОТОВКИ БУДУЩИХ УЧИТЕЛЕЙ ТЕХНОЛОГИЙ К ОРГАНИЗАЦИИ ВНЕУРОЧНОЙ ХУДОЖЕСТВЕННО-ТЕХНИЧЕСКОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ УЧЕНИЧЕСКОЙ МОЛОДЕЖИ

Аннотация. Статья посвящена проблеме теоретической подготовки будущих учителей технологий к организации внеурочной художественно-технической деятельности учащейся молодежи. Обоснована целесообразность использования модульного подхода к построению учебных программ подготовки будущих учителей технологий и определены основные принципы построения содержания теоретической подготовки на основе модульного подхода.

Ключевые слова: учитель технологий, содержание подготовки, учебный план, учебная программа, модульный подход, принципы построения содержания.

 

Androshchuk Igor

The Khmelnitsky National University

THE CONTENT OF FUTURE HOME ECONOMICS AND INDUSTRIAL ARTS TEACHERS’ TRAINING FOR THE ORGANIZATION OF EXTRACURRICULAR ART AND TECHNICAL ACTIVITIES FOR PUPILS

Abstract. The problem of future home economics and industrial arts teachers’ theoretical training for the organization of extracurricular art and technical activities for pupils has been studied in the article. The need for taking into account the peculiarities of extracurricular activities in professional training of home economics and industrial arts teachers and creating the conditions for the students’ realization in different directions of art and technical creativity in the process of their professional training in higher education institutions has been emphasized. The reasons of using a modular approach while developing the curricula for professional training of home economics and industrial arts teachers and defining main principles for the development of the content of theoretical training based on a modular approach have been justified. The content of such principles as modularity; extracting selected elements from the content; dynamics; activity, operativeness of knowledge and its systematicness; flexibility; realised perspective; variety of methodical consulting; partitiveness have been justified.

Key words: home economics and industrial arts teacher, content of training, syllabus, curriculum, modular approach, principles of content development.

Детальніше

Інформаційно-комунікаційні технології – як засіб навчання математики у сучасній початковій школі

Андрієвська Віра, Олефіренко Надія

Харківський національний педагогічний університет імені Г.С. Сковороди

(Харків)

Анотація. Стаття присвячена проблемі доцільного використання інформаційно-комунікаційних технологій як засобу навчання математики у сучасній початковій школі. Досліджено позитивний вплив використання інформаційно-комунікаційних технологій на формування і розвиток стійкого пізнавального інтересу до вивчення математики у молодших школярів.

Ключові слова: початкова школа, сучасні інформаційно-комунікаційні технології, математика. 

 

Андриевская Вера, Олефиренко Надежда

Харьковский национальный педагогический университет имени Г.С. Сковороды

ИНФОРМАЦИОННО-КОММУНИКАЦИОННЫЕ ТЕХНОЛОГИИ – КАК СРЕДСТВО ОБУЧЕНИЯ МАТЕМАТИКЕ В СОВРЕМЕННОЙ НАЧАЛЬНОЙ ШКОЛЕ

Аннотация. Статья посвящена проблеме целесообразного использования информационно-коммуникационных технологий как средства обучения математике в современной начальной школе. Исследовано положительное влияние использования информационно-коммуникационных технологий на формирование и развитие устойчивого познавательного интереса к изучению математики у младших школьников.

Ключевые слова: начальная школа, современные информационно-коммуникационные технологии, математика.

 

Andriievska Vira, Olefirenko Nadiia

Kharkiv National Pedagogical University

INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES AS A MEANS OF TEACHING MATHEMATICS IN THE MODERN ELEMENTARY SCHOOL

Abstract. The article is devoted to the development of the primary mathematics education according to modern stage of society development. It was investigated that on the one hand, elementary school math in Ukraine are very important for further education. On the other hand, according to our study every year even more students lost their interest in studding math. The author explores the main factors for decreasing interest in study of mathematics. Special attention was paid to find the way to preserve the interest of younger students to study mathematics. One greater possibility is to use the computer. The author has established the fact that the introduction of elements of the computer game may be considered as additional motivating factor. In conclusion there is important to prepare future teachers of primary school to use computer in lessons and design own educational software.

Keywords: elementary school, a modern information and communication technologies, mathematics.

 

Детальніше

Image

Столітні традиції якісної освіти!

Підписатись