pedfak_logo

Факультет педагогіки, психології та мистецтв

Навчальна практика «Волонтерська» (пропедевтична)

Відповідно до навчального плану за освітньо-професійною програмою Спеціальна освіта (Олігофренопедагогіка і логопедія) восени 2022 року студенти І курсу СО22Б  (12)  групи факультету педагогіки, психології та мистецтв проходили навчальну практику «Волонтерську» (пропедевтичну) на базі комунального закладу «Центр комплексної реабілітації для дітей з інвалідністю Фортечної районної у місті  Кропивницькому ради», директором якого є Місюня Лілія Валеріївна.

Заклад створений для забезпечення денного перебування та соціально-психологічної реабілітації дітей з інвалідністю віком до 18 років та дітей, які мають ризик отримати інвалідність віком до 3 років.

У Центрі працюють такі фахівці – вчитель-реабілітолог, вчитель-логопед, вчитель-дефектолог, практичний психолог, лікар-педіатр, фахівець з фізичної реабілітації, асистент вчителя-реабілітолога, вихователі та інші.

На сьогоднішній день в Центрі перебувають 90 дітей, яким надаються наступні послуги:

  • психолого- педагогічна реабілітація (заняття з психологом, вчителем-логопедом, вчителем-дефектологом, вчителем-реабілітологом, вчителем трудового навчання, вчителем образотворчого мистецтва, музичним керівником);
  • фізична реабілітація (заняття з фахівцями фізичної реабілітації, ЛФК, масаж);
  • соціальна реабілітація (навчання основним соціальним та побутовим навичкам, працетерапія, гарденотерапія);
  • денний догляд (перебування дітей у закладі з 7:30 до 18:00 год. та догляд за ними);
  • соціальний патронаж (надання реабілітаційних послуг вдома, якщо дитина не може відвідувати Центр);
  • відділення медичної реабілітації (фіз. процедури, кисневий коктейль, загартування, галотерапія).

Під час проходження волонтерської практики студенти знайомились із сучасною системою освітньо-корекційних послуг для дітей з особливостями психофізичного розвитку, змістом професійної діяльності корекційних педагогів, спостерігали за навчальними, виховними, корекційними заняттями, що проводяться у закладі, за практичною діяльністю вчителя-логопеда, вчителя-дефектолога, діяльністю дітей, а також за організацією режимних моментів упродовж дня.

Окрім пасивного спостереження за діяльністю дітей та педагогів, студенти включались в активну роботу, яка передбачала виконання різних видів педагогічної діяльності, зокрема, надання допомоги у здійсненні заходів, спрямованих на розвиток та коригування порушень розвитку дитини з інвалідністю; допомога вчителям і вихователям в організації колективу дітей; виготовлення наочного матеріалу для проведення занять, уроків; проведення дидактичних, рольових, рухливих ігор з дітьми з особливостями психофізичного розвитку.

Особлива увага приділялась інноваційним технологіям: пісочній терапії, ізотерапії, арт-терапії, казкотерапії, гарденотерапії, холдінг-терапії, заняттям з використанням пластиліну та інше.

Також студенти-волонтери допомагали вчителям та вихователям Центру у вирішенні основних завдань реабілітаційного процесу:

  • відновленні або підвищенні рівня соціальної адаптації дитини з інвалідністю;
  • формуванні та розвитку культурно-гігієнічних навичок;
  • поширенні навичок із самообслуговування;
  • розширенні кругозору дитини, знайомство з природою рідного краю;
  • набутті навичок міжособистісного спілкування;
  • ознайомленні дітей з інвалідністю з працею дорослих, з різними видами трудової діяльності;
  • сприянні реалізації основних завдань розвитку мовлення, як особливої форми діяльності дитини.

Важливою складовою Центру є організація роботи з батьками. Адже провідною формою роботи є тандем «фахівець - дитина - сім’я». Працює клуб батьків дітей з особливими потребами, який систематично проводить заняття, круглі столи, інформаційні години для батьків.

Під час практики студенти - волонтери допомагали колективу Центру здійснювати комплекс реабілітаційних заходів спрямованих на попередження (запобігання), зменшення або подолання фізичних, психічних розладів, коригування порушень розвитку та мовлення, навчання основним соціальним та побутовим навичкам, розвиток здібностей, створення передумов для інтеграції у суспільство.

Після проходження практики у студентів залишились позитивні враження та емоції. Вони отримали досвід, практичні фахові знання та уміння надавати допомогу дітям із психофізичними вадами. А їх бажання займатись професійною діяльністю лише зросло.

1

 

2

Студенти групи СО22Б проводять заняття з лікувальної фізкультури  з дітьми, які відвідують реабілітаційний центр

3

Студенти-волонтери проводять заняття з дрібної моторики, що знижують емоційне напруження, покращують пам’ять, розумові здібності, розвивають координацію рухів, силу і спритність рук

4  5 6

Студенти разом з дітками роблять листівки для наших захисників